Menu

Continu leren en verbeteren als team

19 mei 2015

2 minuten

Deel artikel

Goede bedoelingen als beter feedback geven in de praktijk borgen.

Elkaar beter aanspreken, meer grenzen stellen, continu leren en verbeteren. Het klinkt zo mooi en gemakkelijk. Ondertussen maakt de waan van de dag het lastig om dergelijke goede bedoelingen ook in de dagelijkse praktijk te laten beklijven. 
In deze column inzicht in hoe een wijkteam bij woningcorporatie Woonstad Rotterdam dit oppakte.

Binnen dit team waren ze al een tijd bezig om continu te verbeteren, maar ook daar liepen zij er tegenaan dat de praktijk spelbreker is, ondanks alle goede bedoelingen en afspraken. Recent kwamen ze als team bij elkaar rond vragen als: hoe geven we beter feedback, hoe leren we beter “nee” zeggen i.p.v. de gaten steeds voor elkaar dicht lopen? Elk team heeft regelmatig een ‘pitstop’ nodig om bij te tanken. Ik had hierin de rol van begeleider.

Allereerst deelden we inzichten met elkaar wat goede redenen waarom we vaak geen feedback geven of hoe je onbewust zelf een open leeromgeving kan belemmeren. Twee interessante inzichten daaruit:

Vervolgens ging het team zelf aan de slag met een binnen- en buitenkring, waarbij de binnenkring in gesprek ging met elkaar over de samenwerking en de buitenkring observeerde en feedback gaf. Op deze manier was het hier-en-nu meteen een spiegel voor wat wel en niet effectief gedrag was in het samenwerken, en zo de verleiding voorkomen om er vaag over te blijven praten en het rationaliseren met elkaar.

Aan het einde werden acties afgesproken om de goede bedoelingen ook echt in de praktijk waar te maken. De belangrijkste acties om het gedrag te laten beklijven:

Zullen de acties en het gewenste gedrag beklijven? Dat is altijd spannend. Niets gaat vanzelf!

MENU
Contact
info@twst.nl 035 7600 460